+30-30/960-6661

Olajszűrők

 

 

 

Olajszűrők

A motor olaj

A belső égésű négyütemű motorokban olaj található, amit ajánlatos időközönként cserélni.. Ez az olaj keni a főtengely hajtókart, a dugattyú csapszeget, ha csapágyazott a főtengely, akkor azokat is. Segít a motor hűtésében, csökkenti a fém a fémmel érintkezés lehetőségét. Ez az olaj használattól, felhígul, elhasználódik, elveszti viszkozitását, kenő képességét.

https://hu.wikipedia.org/wiki/Motorolaj

 

 

Robogó olajcsere periódus

Négyütemű robogóknál a javasolt olajcserét köthetjük akár a
megtett kilométerhez, akár eltelt időhöz is.

Ha sokat használjuk a robogónkat és feltétlenül szükségét
érezzük, hogy bármikor rendelkezésünkre álljon, tartsuk szem előtt az
olajcserét.

Javasolt  2-3000
km-enkénti olajcsere.

Ha nem használjuk sokat, csak éppen hogy, akkor nem teszünk
rosszat vele, ha minden évben a szezonkezdet előtt lecseréljük. Ha szűrős a
motorunk, akkor azt se felejtsük el cserélni.

Előfordulnak olyan típusok, kis köbcentisek leginkább, ahol
csak egy fém gyűszűszerű háló a szűrő.

 

 

 

Robogó olajcsere elvégzése

Járjunk utána, hogy milyen viszkozitású olaj a javasolt. A Piaggio csoport ( Piaggio, Vespa, Aprilia, Gilera, Derbi ) tagjainál az 5W40 az ajánlott. Más típusoknál, ha nem határozzák meg máshogyan, használjunk 10W40 olajat.

Ha beszereztük az olajat és a szűrőt is, készítsük elő a szerszámokat.

Javaslat: a meleg
motorból, a meleg olaj könnyebben 
lefolyik, így olajcsere előtt javasolt járatni a motort kicsit.

Ha azt tapasztaljuk,
hogy a nívópálcával ellenőrzött olaj nagyon felhígult, esetleg vizes hatású,
akkor valószínűleg a motorolaj és a hűtővíz összefolyhat, nagyobb szerelés
szükséges.

Ha ez meg van, szükségünk lesz egy leeresztő edényre, tálra,
amibe a fáradt olaj folyik. Nézzük meg hányas kulcs kell a leeresztő csavarhoz.
Ha szűrös a motor, annak kilazításához is kell egy szerszám.

– tegyük a leeresztő csavar alá az edényt

– a leeresztő csavarok túlnyomó részt jobbmenetesek, ezt
figyelembe véve lazítsuk ki a csavart

– az olaj lefolyását megkönnyítendő, tekerjük ki a
nívópálcát a motorblokk beöntő nyílásából

– az olajszűrő alá is tegyünk egy edényt, rongyot

– ha lefolyt az olaj, lazítsuk ki a szűrőt, ami
előfordulhat, hogy nehezen tekeredik ki a helyéről

– az olajleeresztő csavar mögött lehetséges egy műanyag
szűrőháló, ha van ilyen, vegyük ki és fújkáljuk ki

– ha minden olaj lefolyt, csavarjuk vissza a leeresztő
csavart

– ezt a csavart nem szabad nagyon megtépni, mert
megszakadhat a menet blokkban vagy  a
csavaron, de szorosra kell húzni

– tekerjük a helyére az új szűrőt

– javasolt a szűrő alján a gumi tömítést a helyére illesztés előtt picit beolajozni, hogy egyszerűbben a helyére lehessen tekerni

– ha ezek a helyükön vannak, közvetlenül az olajos
flakonból, ha olyan a kiképzése, vagy tölcsér segítségével öntsük az olajat a
beöntő nyíláson keresztül

– általában meg van határozva a mennyiség, amit javasolt a
nívó pálca behelyezésével ellenőrizni

– ha szűrős a motorunk, indítsuk be kicsit, mert a szűrő is felvesz valamennyi olajat, de NE FELEJTSÜK A NÍVÓPÁLCÁT INDÍTÁS ELŐTT VISSZATEKERNI!

. ha járattuk kicsit, nézzük meg leállítás után kicsivel ( a
felvert olaj le tudjon ülepedni kicsit ) a nívó pálcán a szintet

  • ha a maximumnál kevesebb van benne, öntsük bele
    egy keveset
  • az olyan robogótípusoknál. ahol nincs nívópálca,
    általában egy üvegen keresztül látható a szint

 

 

Robogó olajcsere után

Ha letisztítottunk mindent, a maradék olajat tegyük el, és
időközönként ellenőrizzük az olajszintet.

Ha fogyni látjuk, öntsünk utána.

Túl nagymértékű fogyásnál, a motorblokknak lehet problémája.

Ha nem akarunk mégsem bíbelődni vele, szakemberrel is elvégeztethetjük a cserét.