+30-30/960-6661
Robogó gumi szerelés
Robogó gumi szerelés

Robogónk gumi szerelése, akár egyszerű is lehet, de előfordulhat, hogy nem. Egy járművön, a közlekedésben való részvételhez tartozó fontos elemek egyike a gumi. Öreg, kopott, értékelhetetlen minőségű gumival ne közlekedjünk!

Robogó gumi csere intervallum

Ajánlott, hogy olyan robogó gumival legyen szerelve járművünk, ami megfelelő a közlekedéshez. A robogó gumikat is ajánlott 5 évente lecserélni.

Ha szemre úgy is tűnhet, hogy még mélyek a barázdák, a gumi felülete viszont már kemény , repedések lehetnek rajta.

Hogy a gumi mikori gyártású, ezt az oldalfalon tudjuk ellenőrizni. Négy szám szerepel rajta, a gyártás dátumát jelezve.

A második két szám jelenti a gyártás évét, az első két szám ennek az évnek a gyártási hetét.

A robogó gumi szerelés előtti beszerzése

Ha robogónk gumi cseréjére adjuk a fejünket, akkor tisztában kell lennünk pár dologgal:

  • milyen méretű gumit igényel robogónk
  • melyek azok a márkák, amelyek kínálatában megtalálható a keresett méret
  • ha már tudjuk a szükséges robogó gumi méretet és a márkát is, derítsük ki, megvásárolható-e ez itthon
  • amennyiben esetleg több helyen is találtunk ilyet, vegyük szemügyre az árat, ha nem személyesen vesszük át, ne felejtsük a posta költséget hozzáadni az árhoz

A robogó gumi szerelése

Első gumi csere

A robogók első gumijának cseréje egyszerűnek tűnhet. Egy kevésbé gyakorlott próbálkozónak is oda kell figyelnie az összeszerelésre.

De ne szaladjunk előre.

Optimális esetben rendelkezik a motorunk középállvánnyal ( sztenderrel ). Ezt használva is ajánlott alátámasztanunk a járművet az első kerék mögötti részen.

Megvan a robogónk alátámasztása. A tengely egyik végén egy anya található. Amennyiben a másik végen a kilógó tengelyt le tudjuk kontrázni egy másik villáskulccsal, az anya letekerhető.

A tengelyt kihúzhatjuk. Mielőtt kivennénk a kereket a villából, figyeljük meg hogyan van behelyezve a kilométerspirál meghajtó. Ezt ajánlott ugyanígy visszarakni majd, hogy minden a helyére kerüljön.

Ha saját magunk kívánjuk végrehajtani a gumi cserét, néhány szerszámra szükségünk van.

  • szelep kitekerő, hogy kiengedhessük teljesen a levegőt a gumi csere előtt
  • belső nélküli gumi szerelése esetén, a gumit valahogyan le kell pattintanunk a felniről. Gép nélkül két kalapács is segítségünkre lehet
  • gumi szerelő vas ( 2db ), hogy letudjuk venni a a felniről a gumit

Egy dologgal tisztában kell lennünk, bár erről valószínűleg a vásárlás előtt  meggyőződtünk:

  • tömlős ( Tube Type )
Tömlős robogó gumi
Tömlős robogó gumi

vagy

  • tömlő nélküli ( Tubeless ) a szerelendő robogó gumink
Robogó gumi tömlő nélküli
Robogó gumi tömlő nélküli

Tömlős robogó gumi

Ezt a gumi típust legtöbbször régebbi típusú robogókra szerelik. Ez a fajta puhább, nem olyan merev oldalfalu.  Egy defekt esetén valószínűleg rögtön leereszt és nem lehet a motorral tovább menni.

Tömlő nélküli robogó gumi

Ez a fajta merevebb fallal rendelkezik. Az ilyen gumi  defekt esetén , általában, nem azonnal ereszt le teljesen, így egy kis távolságot még meg lehet tenni a robogóval.

Azt, hogy milyen gumi típussal szerelhető a robogónk, ezt a felni kialakítása határozza meg. Amennyiben nincs tömlő nélküli gumi felszerelésére kialakítva ( pl. nincs a felnibe applikált szelep vagy a kipattanást segítő perem ), úgy marad a belsős változat. De vannak olyan méretek, amiből csak belsőst gyártanak.

Robogó gumi belsővel
Robogó gumi belsővel

Azt ne felejtsük el, hogy minden gumi típus szerelhető belsővel. Ezt abban az esetben szokták alkalmazni, ha a tömlő nélküli gumi még jó állapotú. Az ilyen gumiba lehetséges belsőt tenni, ha a külső nem javítható meg úgy, hogy tömlő nélküliként használható maradjon.

Tömlő nélküli robogó gumi szelep
Tömlő nélküli robogó gumi szelep

Az ilyen kerékbe, amelyikből kivágásra került a szelep, és belsővel szerelten használják, is visszatehető a szelep később. A szelep visszatételhez  le kell szerelni vagy le kell nyomni a gumi egyik oldalát a kerékről.  A szelepet a kerék belső része felől kell kinyomni.

Vespa felni
Vespa felni

Egy kivételről tudok. A típus, amit nem lehet belsővel szerelni, csak tömlő nélküli robogó gumival szerelhető. ez a Vespa.  Ennek a robogó típusnak a felnijében nem pontosan középen van a szelep lyuk.

Tömlős robogó gumi szerelése

A tömlővel szerelt robogó gumit egyszerűbb leszerelni a felniről. A tekerjük ki a szelepet a gumiból , hogy kiáramolhasson  a maradék levegő is.

A gumiszerelő vasakkal feszítsük le a gumit a peremről, húzzuk ki a belsőt, A nagyobb kerekeknél a szelepen van egy anya, amit le kell tekerni teljesen, hogy a tömlő kivehető legyen.

Az ilyen szelepeken van egy anya a gumi közelében is. Ennek szorosan meghúzva kell lennie.

Ha a külsőt nem cseréljük újra, mielőtt az új belsőt betesszük a használt gumiba, tapogassuk végig kívűl-belűl, hogy a defektet okozó tüskét, szöget, bármit, kihúzzuk a gumiból.

Ha behelyeztük a gumit, arra figyeljünk, hogy a szelep megfelelő irányba nézzen. A nem megfelelő oldalra vezetett szelep beakadhat valamelyik kerék alkatrészbe.

A belsőt, amennyire lehetséges, nyomjuk lejjebb a peremtől, hogy a külsőgumi visszaszerelésekor nehogy a gumiszerelő vassal kilyukasszuk a tömlőt.

A tárcsafékes első kerék kiszerelésekor, egyszerűbb a kerék visszaszerelése, ha a fék munkahengert lecsavarozzuk a helyéről.

A kilométer meghajtó visszaillesztésekor figyeljünk a megfelelő helyre történő visszatételre.

Ha minden sikerült, a visszadugott tengely végére csavarjuk vissza az anyát és húzzuk szorosra.

Tömlő nélküli robogó gumi szerelése

Ha megvan a kerék kiszerelése, le kell valahogyan szedni a felniről, a rátapadt gumit. A tömlő nélküli gumik rápattannak a felni peremére, amiről nehezebb leszerelni.

Amennyiben magunk csináljuk a leszerelést, akár két kalapács segítségével is próbálkozhatunk. Valamelyest letapossuk a gumit a felniről, az egyik kalapács keskenyebb végét beillesztjük ide és a másikkal megütjük. Ha szerencsénk van, lepattan a gumi a felni pereméről.

Robogó gumi cserénél, mind a két oldalt le kell szedni. A vas és egy kalapács segítségével letudjuk szedni a gumit a felniről teljesen.

Amikor tesszük vissza a külső gumit, figyeljünk a forgásirányra.

Sikerült felraknunk a robogó gumit, Fújjuk fel, a szeleptű ne legyen a szelepben, mert így a nagyobb nyomás segítségünkre van a gumi peremre pattanásában. Kétszer kell pattannia.

Hátsó robogó gumi szerelés

Tévhit, hogy a robogók hátsó kerekének a leszereléséhez nem kell levenni a kipufogót. Minden esetben le kell. Előfordul, hogy  annyira sikerül elfeszíti a helyéről, hogy  letudjuk  venni a hátsó kereket, de ez ritka és véletlen.

Régebbi típusú, állóhengeres motoroknál, a burkolat egyes részeit is le kell szerelni. Fekvőhengeres robogóknál a hengerből kell kicsavarni a kipufogó csavarokat. Óvatosnak kell ezzel lennünk, mert a csavarokat nem mindig egyszerű kitekerni. Ezen a részen, hideg (eső ) és meleg ( a motor melege ) hatások érik a csavarokat. Előfordulhat, hogy beletörik a hengerbe.

Ebben az esetben, lehetséges, hogy annyira kilóg a csavar, hogy kitekerhető. Ha nincs ilyen szerencsénk, akkor le kell venni a hengert a motorról és kifúrni a csavart.

Ha sikerült levenni a kipufogót, dobfékes motoroknál tekerjük a legvégére a fékbowden végén az állítócsavart.

Ez azért szükséges, mert betekert állapotban,  a fékpofákat elmozdítva  tartja és nem tud majd a kerék lecsúszni a tengelyről. Előfordulhat, hogy a feszítő csavar annyira rá van gyógyulva a bowden végére, hogy csak egy fogó ( megfogni a bowdent ) és egy villáskulcs segítségével tudjuk kitekerni.

Ha ezeket megcsináltuk, tekerjük le a keréktengelyről az anyát.

Sikerült leszednünk a kereket, akkor a robogó gumi csere folyamata ugyan az, mint az első keréknél.

Robogó gumi szerelés összegzése

Előfordulhatnak nem várt problémák is a csere folyamán.

Autógumi szerelők abban az esetben vállalják a robogó gumi szerelését, ha kiszereljük a kereket.

Amennyiben úgy döntünk, hogy inkább gyakorlott szerelőkre bíznánk a munkafolyamatot, keressünk fel egy robogó szervizt.